Bursa'nın Çarşıları


Yıllar önce Bursa’da yaşamaya karar verdiğimde yeni bir coğrafyada yaşamaya başlayan pek çok insan gibi şehre ait tarihi bölgeleri, çarşılarını , turistik yerlerini gezmiştim. O dönem Bursa kapalı çarşı içinde bulunan tarihi ve turistik eşyaların satıldığı kısımlardan inanılmaz etkilendim.

Yaşadığım semte uzak olması dolayısı ile çok sık gidemesem de zaman içinde birkaç kez daha gittim kapalı çarşıya. Bu gidişlerin hiçbirinde ilk aldığım tadı alamadım çünkü kısıtlı zamanda halletmem gereken konuya odaklıydım.

Bu sabah uyandığımda uzun zamandır üzerinde çalıştığım işi müşterime teslim etmiş ve rahatlamış olmanın psikolojisi ile kendimi ödüllendirmeye karar verdim ve aklıma Bursa Kapalı çarşı içinde yer alan antikacılar çarşısını keyif keyif gezmek geldi.  Fotoğraf makinasının çantasını kapıp ayağıma rahat bişeyler giyip yola dökülmem yarım saati almadı. Gelin sizi de kapalı çarşı ziyaretime ortak edeyim😊

Eski Aynalı Çarşı

İlk durağım eski aynalı çarşı

Heykel merkezde, Kozahan'la Kapalı Çarşı arasında bulunan Aynalı Çarşı, Bursa’nın en eski çarşılarından. İçinde antikacılar olan ve yalnızca 15 dükkanın bulunduğu minik çarşı, bir zamanlar şimdilerdeki amacından çok uzak bir amaç için kullanılıyormuş.

Bugünlerde Aynalı Çarşı olarak anılan bu yer, 1339 yılında Osmanlı Sultanı Orhan Bey tarafından, Tophane’deki Manastır Medresesi’ne gelir sağlamak amacıyla hamam olarak yaptırılmış. Çok sonraları, 1960’lı yıllarda onarılan hamam, son onarımdan sonra çarşıya dönüştürülmüş. Aynalı Çarşı denmesinin sebebi ise son onarımdan sonra bu çarşıya gelen bir tüccarın, çarşı duvarlarına ayna astırmasıymış.

Bugün Aynalı Çarşı’da eşsiz antika eşyalar, el emeği göz nuru bindallılar, mücevher takılar ve çeşitli aksesuarlar satılıyor. Ama bu çarşıda yalnızca mallar alınıp satılmıyor; aynı zamanda Bursa’nın kültürü, sanatı, ince el işleri, ahlakı, örfü kısacası yaşamı sergileniyor tüm misafirlere. Antikacısından, süs takılarına, bindallılardan, maharetli ellerde hayat bulan Hacivat ile Karagöz’e kadar, buram buram Bursa kokan tüm ürünleri bu küçücük mekanda bulabilirsiniz.

Bursa Aynalı Çarşı


Karagöz aNTİKa  2

Karagöz Antika Dükkanı tam 70 yıllık bir dükkan. İçine girdiğiniz zaman; zaman yolculuğuna çıkmış gibi oluyorsunuz. Dükkanda kandiller, altın varaklı aynalar, eski Bursa gelinlikleri, saatler ve daha sayamayacağımız kadar çok antika var. Yıllar boyunca, özenle topladıkları antikaları meraklılarıyla buluşturan dükkanın sahibi Şenol Çelikkol ile tanıştım.

Karagöz 2 Kapalı Çarşı

Şenol bey 47 yaşındaymış onun deyimi ile ‘’bu çarşıda doğmuş’’  Üniversiteyi bitirdikten sonra bu mesleği yapmaya devam etmiş.

Karagöz Kapalı Çarşı

Dükkanda birbirinden güzel özellikli parçaların arasından en çok lale motifli ibrik dikkatimizi çekiyor. Alt ve üst bölümleri puntalanmış bronz olan ibriğin göbek kısmı lale motifleriyle süslenmiş İznik çinisi.

HACİVAT ANTİKA

Karagöz antikadan çıktıktan sonra hemen yanındaki hacıvat antikaya girdim. Hacivat Antika’nın sahibi İbrahim Koca abi  işini tutkuyla yapanlardan. Tam 13 yıldır Osmanlı kumaşları ve boyaları üzerine çalışmalar yapmış hatta  Japonya’da da bu konuyla ilgili olarak iki sene üst üste sergi açmış.

Hacivat Kapalı Çarşı

Tabi durum böyle olunca çaylar söylendi , sohbet başladı. Gözümün bindallı kıyafetlere takıldığını gören İbrahim abi o baktığın bindallılar dükkanın başköşesinde çünkü ‘’ göz nuru dökülerek, atlas ipek veya kadife üzerine gümüş tellerle işlenmiş bindallı kıyafetler 50 ila 200 senelikler ‘’ dedi.

Hacivat Çarşı

Genç kızların kına gecelerinde, düğünlerinde giymeye can atacağı has ipekten mamul atlas kumaş üzerine yapılmış bu bindallıları, antika tutkunları aynı zamanda  dekoratif maksatlı olarak alıyorlarmış.

Hacivat Antika


Dükkanın her köşesinde ayrı bir tad ayrı bir tını var. Şal kumaşlar , kemer tokalar, ham ipekler benim için rüya gibi bir ortamdan ağırlandığım kadar güzel uğurlandım.

MİNYATÜR SANAT ve ANTİKA

Saat 11 gibi başladığım kapalı çarşı keşfimde saat 4 olmuş bende sağa sola bakmaktan biraz yorulmuştum . Son bir gayretle  bana gel gel çağrısı yapan Minyatür sanatın kapısından içeri girmeden günü bitirmek istemedim. Kapıdan içeri girdiğimde ne kadar doğru bir karar verdiğimi anlamış oldum.  

Antika

Başlangıçta sanat atölyesi ağırlıklı çalışma hedefleri olan Mehdi Bey, daha sonraları kendi tasarımları olan mücevher ve takı üretimine ağırlık vermiş. 

Minyatür Sanat

Her biri el emeği olan takılar çok şık ve çekici. Hal böyle olunca göz dolduran tasarımlardan seçim yapmak da oldukça güç .

Minyatür Antika

Ben keyif ötesi bir gün geçirdim. Umarım aynı tadı aktarabilmişimdir…😊

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Afiş Hazırlarken Dikkat Etmeniz Gereken 3 Madde

Bilgisayarınız İçin Doğa Manzaralı Masaüstü Duvar Kağıtları